Follow Us @soratemplates

Translate

Tuesday, November 19, 2019

Attention seeker..Is it good or annoying?!

Tuesday, November 19, 2019 0 Comments

 Attention seeker can be define as a person behavior that attempting to attract attention from other people that normally have an overreacted attitude or behavior which makes people around them feel uncomfortable and distracted.

The causes that lead for attention seeking:

1. Jealousy where they feel insecure or find themselves threaten by another people around them who take all the attention from others.
2. Lack of self-esteem which some people think they are overlooked and so they think that the only solution to restore their balance is to bring back the lost attention.
3. Loneliness is the worst cause, as this will lead to an increased urge to seek attention from other people around them.
4. Narcissists where they considering the attention that they get is a good source so they struggling to get it.

Example attention seeker behavior:
1. Hysteria
2. Playing the victim
3. Being the indispensable
4. Pretending to be ill
5. Acting busy

Common reasons behind such behaviors:
1. Social Media Usage
2. Childhood Loneliness
3. Peer Pressure

How does attention seeker behavior affect you:
1. If you are the Victim – It creates Psychological Unease
2. If you are the attention seeker- Affects your energy level and social image.

How to deal with it?
1. If you are the Victim – play tactful
2 If you are the Seeker, work on your psyche

Getting an attention from others is good in social environment but overreacting on getting attention from others make’s people around us feels uncomfortable and might be will make other people distracted, sometimes it will make people feels annoying for the behavior. One strategy used to counter various types of attention-seeking behavior is planned ignoring.

Monday, November 18, 2019

Depression is it DANGEROUS??

Monday, November 18, 2019 0 Comments



More than 300 million people across the globe has commonly facing depression. What is depression? Depression can be best explain as a fairly common mood disorder, it will affected an individual's ability function day to day. The most complex condition has mental and physical symptoms which shows obviously in front of the normal people.

What are the common symptoms:

1) Persistant sadness where some of them will feels hopelessness that makes them feels difficult to face the life and difficult to see the good in life.
2) Self loathing where most of them will turn their misery inwards and always feels in doubt in everything that they do whether it is right or not. It will lead of worst frustration where their self esteem is very low. This is the most dangerous sign as this will lead to self harm and suicidal might occur.
3) Lost of interest in all activities where most of them will lost a focus that will lead all the tasks difficult to them and shows a negative self thought process.
4) Irritability and isolation where some of them maybe short tempered or seems too silent, it will lead them to isolate themself from others and no interest of making friendship with anyone around them.
5) Anxiety is where a person who consistantly have low self worth as an example they will might often worrying something in the worst way either in his or her personal things or their future. Most of them will feel they always fail for both.
6) Loss of energy is lead from the sadness where the person have insufficient sleep cause by the anxiety.
7) Disturbed sleep patterns where most of depression people will have an abnormal sleep patterns and most likely facing insomnia and consistantly awake in the middle of the night. Some of them will sleep more than normal hours and stay in bed in the longest time.
8) Loss weight and change in appetite and this is the common signs we can see from the depression people.
9) Reckless behaviour where they will acted using a harsh action that will lead to abuse issue, this is also very dangerous as it will give an impact to all people around them that might lead on killing a person.
10) Suicide is the worst action taken by the depression people as they think suicide will settle off their problem and they think that there is no hope anymore for them in this world. This is very dangerous as they will taken their life.

As we can see from the above we can conclude that depression is very dangerous and depression people might need help and special care from us. It is not easy for them to overcome the depression by her or himself and we as a people around them must pay more attention for them to avoid any worst issue occur in the future.

Thanks for the reading :) 

Saturday, November 16, 2019

Fresh grads staffs lack of skills! True or not??

Saturday, November 16, 2019 0 Comments



True or not?? what is the answer??

Based on the expertise superiors or top management comments saying that most of the fresh grads staff has lack of skills and its true. Nowadays most of the freshies are really demanded on the salary but showing the work performance which have not meet the requirement by the company's.

Most of them did not performing as per expected by thier superior, lack of attitude and really hard to accept their mistake. Skills is really important in the working environment such as social skills, communication skills, ethics skills, public relation skills and learning skills is really important but most of the fresh grads staff did not understand on this.

Here we are not discussing on the experience where most of the organization do understand that the fresh grads have not much working experience as they are just grads from their studies. Some of them are really proud on their degree's or any higher certificate's that they hold until they don't realise that skills is much more important when they first enter to the working environment.

10 example of the lack of skills show by the fresh grads:

1. Really hard to follow instruction or guide from their supervisor or managers.
2. Lack of sense of respects to the seniors or elders.
3. Bad attitude and retaliate (misconduct behaviour)
4. Did not accept for any mistake.
5. Lack or learning skills.
6. Did not or dont want to understand which task to be prioritize.
7. Not organize and ignoring advice.
8. Always do their own ways instead of follow the right ways.
9. Really hard to accept critize and always think they are right.
10. Do not understand that technical working practice is different from the theories they learn during studies.

We are not saying that all fresh grads staff did not perform a good work performance, some of them yes did perform very well and have highly recommendation from the organization's but as i mention earlier most of them or some of them really lack of skills and need more development in their career future.

Hope all the fresh grads staffs out there will be aware on this and be more sensitive on the issues.

Thanks for your reading :)

Thursday, November 14, 2019

Bila BENCI menjadi CINTA..Episod 3.0

Thursday, November 14, 2019 0 Comments

Nampaknya ada sedikit masa mengizinkan saya untuk menulis dan bercerita lagi tentang kisah sahabat saya..ok lets do it!!

Faliq yaa nama ni lah yang paling Ann allergik setiap hari sebab tak sudah-sudah duk menyakitkan hati dia mana laa tak sakit otak di buat nya kan dah asyik bercekau jer..Ann ni ada best fren lain namanya Rohaizal dan dia ni lah jugak tempat si Ann mengadu siang dan malam selain dari si Fazril tu..

Si Ann ni hari-hari mengalirkan air mata di sebabkan si Faliq apa tak nya kadang bila saya tengok cara Faliq buat pada Ann memang tak patut, disergah tengking herdik kadang gunakan bahasa kasar macam si Ann ni apa jer..puas dah kawan-kawan yang lain nasihatkan si Faliq tapi dia buat jugak..si Ann memang manusia yang sangat penyabar sikit pun dia tak pernah melawan dengan bahasa yang kasar pada Faliq walaupun macam-macam yang dia kena..

Rohaizal selalu marah si Ann ni sebab dia kata Ann ni bodoh biarkan orang pijak kepala sedangkan Ann ni lebih berumur dari Faliq, berdozen-dozen nasihat di beri pada Ann supaya tak payah layan dah perangai si Faliq tu tapi kadang si Ann ni pun degil juga..mungkin laa kan Ann bukan degil dia cuma malas nak gaduh berpanjangan dan Ann orang yang baik hati itu yang saya tahu..

Kawan-kawan semua kata sampai bila Ann kena layan kerenah si Faliq sedangkan perbuatan Faliq sampai tahap melampau dan pernah Faliq ni memalukan Ann didepan orang lain dan group whatsapp tapi Ann tetap diam dan cuma akhirnya menangis dan mengadu pada Fazril, Fazril geram juga dengan sikap Faliq tu macam kebudak-budakan dan tak hormat Ann tapi Faliq memang manusia yang susah di bawa berbincang sebab dia tak kan pernah nak dengar nasihat orang lain..hmm kesian kan

Tapi kalau di perhatikan dan di renung Ann dan Faliq sebenarnya mereka ni berjumpa muka setiap hari tanpa terlepas sehari pun, Faliq akan datang melepak bersama Fazril, Faiz, Fazli dan semestinya laa dengan Ann sekali dah mereka ni sahabat sejati laa nak di katakan...kadang Fazril, Faiz dan Fazli dah cukup faham dah kalau si Faliq ni muka nya semacam macam nak makan orang dan diam jer dan Ann pun diam jer tak banyak berbual maknanya mereka berdua ni bergaduh laa tu, memang kelakar tau kalau dilihat..hahah

Pernah terdengar juga ketika Faizal, Fazril, Faiz dan Fazli berbual yang mereka ni nak panggil tok kadhi nak pi nikah kan si Faliq ni dengan si Ann senang habis cerita kata mereka sebab asyik konflik tak sudah-sudah..si Ann ni betul setia mendengar nasihat Fazril sebab Fazril kata orang hebat kena kuat jangan layan Faliq yang seperti keanak-anakan pemikirannya dan Fazril nak Ann jadi orang yang mahal jangan terlihat murah di mata orang lain..Ann terus berusaha bertahan dan terus bersabar menghadapi Faliq setiap waktu demi mendengar nasihat yang tak putus-putus Fazril berikan kepadanya..

Hari demi hari perkara sama yang berulang-ulang dan tak henti-henti Faliq mencari salah si Ann dan sentiasa mencari hal untuk di bawa bergaduh pernah juga mereka ni bergaduh besar di tepi jalan raya kerana Faliq menuduh Ann bercerita sesuatu yang Ann sendiri tak lakukan dan cuma salah faham sahaja sehingga Fazril terpaksa masuk campur dan leraikan pergaduhan itu apa tak nya Fazril risau juga tengok mereka berdua ni..

Semua orang pelik dan tak ada jawapan kenapa mereka ni macam ni sepertinya tak ada kesudahan, bulan ramadhan pun berakhir dan melangkah masuk ke bulan syawal si Ann dan si Faliq ni bermaaf-maafan dia whatsapp..alhamdullilah sahabat-sahabat yang lain sangat laa bersyukur dan berfikir mereka akan berdamai, seminggu Faliq dan Ann tak berjumpa kerana Ann mengambil cuti agak lama pada ketika itu...

Walaupun cuti group whatsapp mereka tak bercuti pun ada jer gurau senda message yang masuk dari yang lain-lain..satu malam tu Ann tiba-tiba menerima whatsapp dari Faliq jam 11.00pm, Ann tak sedar sebab dia tertidur setelah penat seharian berhari raya dengan keluarga selepas setengah jam Ann tersedar dan melihat telefon nya lalu ternampak laa message dari Faliq tu tak sangka pulak lah kan..

Ann pun menjawab laa message Faliq sebab Faliq ucap selamat hari raya jadinya mereka pun berbalas whatsapp laa dan kali ni mereka tak gaduh pun just berbual-bual dan bergurau tapi yang menariknya Faliq minta Ann memahami seluruh tentang diri nya apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka dan meminta Ann jangan buat sesuatu yang dia tidak suka dan Ann pun begitu juga meminta perkara yang sama pada Faliq dan berharap mereka akan saling memahami lebih lagi selepas ni dan berjanji takkan bergaduh lagi..

Hari pun dah larut malam ketika itu Ann pun meminta izin untuk tidur dan Faliq kata nanti sambung lagi..malam berikutnya tiba-tiba Ann terasa seperti hati nya merindui sesuatu dan Ann pun tak tahu apa yang dia rindu sebenarnya, Ann buat seperti biasa cuba menonton tv dan sebagai nya tapi hati nya tetap tak tenteram dan terasa rindu pada Faliq tapi Ann fikir ahhh mungkin hanya perasaannya begitu dan cuba tak menghiraukan dan terasa macam pelik kenapa dia begitu...Tepat jam 11.00pm tingtingting whatsapp masuk ke telefon Ann dan dia seakan-akan gembira bila melihat whatsapp message itu..

Hmmm nampaknya masa pulak dah mencemburi dan tak mengizinkan saya untuk meneruskan cerita sahabat saya ini...jadi nantikan lah sambungan episod 4.0 nanti yaa..hahah..BERSAMBUNG

It is not easy to be YOU!

Thursday, November 14, 2019 0 Comments

Yeahhh...i'm back

What i mean by "Its not easy to be YOU" is nowadays people always simply judge other people based on their looks and their wealthy...hurmmm...i'm not saying all people in this universe but yeahhh some of it only maybe.

This is only my own opinion because different people have different point of views. we really can't make others satisfied with what we do...nobody is perfect as we are human...but sometimes we have to give respects to others and we have to respects their personals don't overboard!

Sometimes we think that we are right and what we're saying is correct but to other people's perspective might be different from us...life is too hard, just take it easy and just be who you are.

Don't be fake!

Gnite :)

Monday, June 11, 2018

Bila BENCI menjadi CINTA..Episod 2.0

Monday, June 11, 2018 4 Comments
Alhmadullilah baru ada kesempatan untuk menulis sambungan cerita sahabat saya hari ni..seperti yang anda semua tahu Ann sahabat saya memang menyampah dekat si Faliq ni walaupun pada dasarnya dia berdua ni kawan baik sebenarnya..tapi nak di jadikan kesah mereka berdua ni bergaduh kadang setiap hari untuk benda-benda yang tak sepatutnya di gaduhkan.

Fazril sampai dah tak tahu nak buat apa dekat si Ann dengan si Faliq ni, si Ann pulak ratu air mata bila bergaduh jer dengan Faliq memang banjir laa sekelian alam. Yang pelik nya kenapa asyik nak bergaduh?? semua kawan-kawan dia yang lain pelik tak ada jawapan.

Faliq pulak asyik carik punca untuk bergaduh dengan Ann padahal sahabat yang lain nampak si Ann ni memang tak kacau pun si Faliq ni...apa sebenarnya yang Faliq nak??? si Ann sampai rimas bosan dengan sikap Faliq yang asyik jer nak cari pasal yang kelakar nya kadang benda yang tak masuk akal.

Fazli, Faizal dan Faiz pulak kadang terpaksa jadi orang tengah untuk si Ann dan Faliq berkomunikasi yer lah sebab dek kesian kan si Ann macam kena buli dengan Faliq pun ada..tetapi apa yang saya tabik dengan si Ann ni dia tak pernah sikit pun cakap kat orang perkara-perkara buruk tentang Faliq..Ann selalu cakap yang mungkin nanti Faliq akan berubah sebab Ann tahu Faliq orang yang baik cuma mungkin cara dia tu berbeza dari yang lain..

Kadang si Ann macam pelik dengan sikap Faliq yang semacam cemburu pun ada bila si Ann bergaul dengan kawan-kawan lelaki yang lain sebab kadang-kadang Ann tengok dari riaksi air muka Faliq macam tak senang yang Ann duk bergurau senda dengan semua yang berjenis lelaki laa di katakan..hahahah

Kalu nak di hitung sebulan tu ada 31 hari,, Faliq dan Ann ni akan bergaduh 30 hari 23 jam dan cuma 1 jam jer yang mereka nampak elok dan baik atau ketawa..Ann cuba dapatkan nasihat Fazril tentang masalah dia dengan Faliq dan Fazril memang sahabat no 1 Ann yang sering bagi nasihat yang positif dan pelbagai cara jugak Fazril cuba lakukan untuk damai kan atau cool kan keadaan bila Faliq bergaduh dengan si Ann..tapi benda tu berhasil cuma seketika jer...hahahah...lucu kan kadang memang nak tergelak tengok.

Apa sebenarnya yang Faliq nak??? Ann pun tak tahu dah nak buat macam mana sebab Ann dah cuba sedaya upaya untuk mengenal sikap Faliq cuba ambil hati Faliq dan tak pernah melawan kalau Faliq cari gaduh tapi kesian juga dengan Ann sebab dia selalu menangis kerana tak tahan dah sabar dengan si Faliq tu.

Ann ingatkan selesai masalah dia bila di tinggal kan oleh cinta hati dia tu dia dapat merasakan warna warni kehidupan dan hidup gembira tapi rupa nya tak jugak sebab Faliq sering buat Ann sedih..Fazril dah cuba nasihatkan Faliq dan tanya apa masalah Faliq dengan si Ann ni yang macam tak pernah nak berbaik nak bergaduh jer kerja nya tetap juga jawapan yang Faliq beri sangat umum..

Fazli dan Faiz pulak memang dah putus asa dah nak baik kan si Ann dengan Faliq sebab tak kan ada hasil nye sebab si Faliq ni manusia keras hati dan ego tak kurang jugak si Ann ni pun sama jer perangainya sebenarnya mana ler mereka ni tak bercekau hari-hari..

Semua sahabat menjadi pelik dengan keadaan Ann dan Faliq ni, apa masalah sebenarnya antara mereka, eh tapi kalau nak tahu sebenarnya dalam bergaduh-bergaduh tu Faliq dan Ann ni duk ber whatsapp berbual elok jer malam-malam kadang macam dia pujuk antara satu sama lain tapi bila berjumpa dia bercekau..Ann selalu mengalah dan buat tak tahu kalau di Faliq ni marah-marah, Faliq ni sejenis manusia yang moody ikut mood dia dan ikut dan dia apa yang dia nak buat.

Ntah la,, semua sahabat baik diaorang ni buntu apa nak jadi antara mereka ni..sebab ada waktunya nampak macam diaorang berdua ni ada sesuatu yang di sorokkan dan cuba di rahsiakan..apakah mereka sebenarnya ada perasaan di antara satu sama lain??? atau pulak sebalik nya..

Tapi apa yang saya tahu Ann memang tak ada perasaan apa-apa pun pada Faliq dan menganggap Faliq tak lebih dari sahabat baik sama macam yang lain-lain..tapi ada jugak terdengar Faliq bercakap pada Fazril yang konon nya Faliq rasa yang Ann ni suka kan dia and dia tak berapa suka benda tu..

Secara jujurnya Ann ketika itu memang tak ada sedikit pun perasaan pada Faliq lagi-lagi lah bila si Faliq ni suka cari gaduh dan apa yg Faliq cakap pada Fazril tu memang tak benar, sikit pun tak. Tapi Fazril timbul tanda tanya kenapa Faliq boleh rasa macam tu?? sedangkan Fazril pun tahu Ann memang sayang semua sahabat-sahabat dia yang lain jugak tapi biasa laa sebagai kawan sebab Ann ni orang dia memang pemurah dia akan belikan untuk semua orang apa pun yang dia nak sebagai tanda persahabatan.

Keadaan menjadi lebih parah dari sehari ke sehari dan Faliq tak henti-henti carik hal dengan si Ann padahal waktu bulan puasa mereka saling buka puasa sama-sama kadang sahur pun sama-sama kiranya banyak laa spend time together.

Hmmm..nampak nye waktu dah tak mengizinkan saya untuk terus bercerita tentang kisah ni jadi sila lah nantikan episod 3.0 sambungan yer...heheh..BERSAMBUNG


K-POP Boy Band of the day "BTS"

K-POP Boy Band of the day "BTS"

K-POP News Updates

BTS members involved in a car accidents!!!!

Jungkook was involved in a minor car accident on 2nd November as reported by Big Hit Entertainment agency. The incidents happen during his driving through Hannam in the Yongsan District of Seoul, where he hitting a taxi driver’s car. The 22-year-old has admitted his fault in the incident and a settlement was made with the other driver.

As in his agency statement Jungkook admitted that he violated the road Traffic Act immediately after the accident. The scene of the accident was resolved and police questioning was completed according to the due process, and an amicable settlement was made with the victim afterwards. ‘We once again apologize to the victim, and we also express apologies for causing concern to fans.’ Jeon Jung-kook and the driver were both taken to hospital where they were treated for minor bruises.

Source : MetroUK

Follow by Email